JANUSZ KORCZAK (HENRYK GOLDSZMIT) lekarz, pedagog, wychowawca, pisarz i społecznik
JANUSZ KORCZAK (HENRYK GOLDSZMIT) lekarz, pedagog, wychowawca, pisarz i społecznik

 

Janusz Korczak 

 

PRAWIDŁA ŻYCIA

„Pedagogika dla młodzieży i dorosłych,”

 

to książka, którą każdy rodzic, nauczyciel i wychowawca powinien przeczytać.

Mimo, że  ukazała się w ubiegłym wieku (pod koniec 1929 roku), zawarte w niej treści są nadal aktualne. Pragnieniem autora było napisanie książki, opartej na wieloletnim doświadczeniu w pracy z dzieckiem.

W jej zakończeniu pisze: ”Przecież ważne, by człowiek starszy powiedział, co wie, i ułatwił młodszym rozumienie życia i jego prawideł”

 

„Każde marzenie jest jakby bajka czarnoksiężnika (…)

Jest wypoczynkiem, przyjemnością,

nie nakłada żadnych obowiązków.”

 

š

„Wspomnienia - to nasze doświadczenie. Uczą co robić, czego unikać”

š

„Tylko głupcy chcą, żeby ludzie wszyscy podobni byli do siebie. Kto rozumny tego cieszy, że są na świecie” dzień i noc, lato i zima, młody i stary, że jest i motyl i ptak, że są różne kolory kwiatów i oczu ludzkich, że są dziewczęta i chłopcy. Kto nie lubi myśleć, tego niecierpliwi rozmaitość, która zmusza do myślenia”

š

„nikt nie jest aniołem (…) Nie należy ani spodziewać się, ani żądać za wiele, bo to zniechęca i dobrych i złych. (…)

Każdy musi wierzyć, że może się poprawić, że ma nie tylko wady, ale i zalety.”

š

„Co warte zdolności, jeżeli człowiekowi się nie chce i nie dba?”

š

„Nie takie ważne, żeby człowiek dużo wiedział, ale żeby dobrze wiedział, nie żeby umiał na pamięć, a żeby rozumiał, nie żeby wszystko troszkę obchodziło, a żeby go coś naprawdę bardzo zajmowało”

š

„To nie ma sensu, żeby jeden, choćby nawet niewinnie, zatruwał życie wszystkim, nie wolno ,żądać za wiele od gromady.

Zdrowy czy chory, mądry czy głupi, powinien stosować się do praw ogólnych, nie może być wyjątkiem.”

š

„Powinno być współczucie dla dobrych i dla złych, dla ludzi i dla zwierząt, nawet dla złamanego drzewka i dla kamyka.”

š

Wyśmiewać strach albo umyślnie straszyć – to okrucieństwo (…)

Dobry to taki, który ma wyobraźnię i rozumie, jak jest drugiemu, umie odczuć, co drugi czuje”

š

„Dorośli nie powinni się gniewać na dzieci, bo to psuje, zamiast poprawiać.”

š

„Kto nie ma silnej woli, ten jest niewolnikiem.”

š

„Dzieciom zdaje się, że dorośli wszystko wiedzą i na każde pytanie mogą odpowiedzieć. A przecież nie wiemy, naprawdę nie wiemy.”

š

„W każdym człowieku jest jakby cały świat.”

š

„Każdego osobno trzeba poznać i osobno oceniać. I poznać trzeba nie powierzchownie, a gruntownie. Nie tylko ważne to, co człowiek mówi, ale co myśli i co czuje i dlaczego jest taki, a nie inny.

Tylko leniwy człowiek, który nie lubi myśleć, mówi: „Oni tacy wszyscy.”

š

„Nie wolno – nie wolno przeszkadzać, ani źdźbło mniej nie wolno przeszkadzać w zabawie niż w nauce”

š

„Kto ma silną wolę i wie, jaki chce być, ten sam ułoży sobie własne prawidła życia, nie będzie ani powtarzał, ani naśladował, gdy widzi, że coś jest niemądre i złe”

š

„Jak ma się zmartwienie i wie się dlaczego, wtedy nie tak przykro. I dlatego zmartwienia młodych tak bardzo bolą, że nie wiedzą dlaczego.”

š

„Małe dziecko bardzo wiele ma pracy, zanim własny dom zrozumie.”

š

„Najgorsze, zarówno w domu jak w szkole są ustępstwa wymuszone. Działają tylko na krótką chwilę. Potem jest gorzej. Poczucie krzywdy jątrzy. Pozostaje osad niechęci. Pozostaje uraza. (…)

Lepiej nie wtrącać się wcale, niż sądzić bez zbadania powodów zatargu”

š